onsdag 22. september 2010

En innsnevring av tema

Jeg er nok litt splittet i synet på IKT. Er kanskje redd for at utviklingen går for fort fram, og at mange elever ikke får nok støtte fordi lærerne ikke har kommet fram til en god pedagogisk anvendelse av verktøyet.  På den andre siden fasinerer IKT meg, og jeg forbløffes ofte over hvor raskt de unge lærerne, og det gjelder i sær de unge relistene, sjonglerer programmene.

Riktig brukt har IKT i skolen sine klare fordeler, og den forståelsen og ferdigheten vil jeg prøve å få spre både mellom lærerne og elevene.  Fordelen ligger både i den raske databehandlingen, men kanskje pedagogisk mest i kommunikasjonsmulighetene.  Jeg tror jeg vil arbeide mest med dette siste.
Leser nå Hauge, Lund, Vestøl: Undervisning i endring.  Der er det mange fine case som nettopp går på kommunikasjon, og jeg kan gjerne tenke meg å reflektere rundt det.

2 kommentarer:

  1. Kommunikasjon er selvsagt et stikkord innen pedagogikken, og IKT kan helt klart bidra. Synes det var interessant å lese din kommentar i en annen blogg, om en lærer som ble dratt fram av elevene med gode resultater, tross lite IKT. Det har alltid vært noen som har vært fremragende på å nå elevene, og jeg har også lærere som får det veldig bra til selv om de er sinker innen IKT. Vi snakker om 50+, men de kan ikke få være helt i fred. Til det er IKT alt for viktig for framtidens borgere, og noe skolen selvsagt mp prioritere. De som hevder å ha gode resultater, snakker ofte om eksamen. Jeg ser dagens sentralgitte skriftlige eksamen som veldig konserverende, og noe som begrenser mulighete for å tenke nytt soesielt innenfor studieforberedende..

    SvarSlett
  2. Jeg leser også Hauge, Lund og Vestøl. Selv om gode lærere til alle tider har tenkt i retning design av læringsprosesser, er dette en måte å tenke læring på som representerer en noe nytt. Slik jeg leser det er det særlig en øket bevissthet om at læring må ledes, samtidig som man ikke kan ha full kontoll på læringsprosessen. Hva er det de beskriver som det nye i denne måten å tenke didaktikk på? Jeg holder på å finne ut et svar på dette, tror jeg.

    SvarSlett